Sunday, February 16, 2020

Puisi Yang Cukup Bermakna Untuk Coach Dharma-Untuk Coach Luar Biasa

Bagi pihak keluarga,saya ingin ucapkan ribuan terimakasih kepada penulis puisi ini. Puisi yang cukup bermakna untuk adik saya,Dharma.

Kejayaan adik saya adalah hasil sokongan dan dorongan yang diberikan oleh Majlis Sukan Negara(MSN) dan Persekutuan Hoki Malaysia.


Saya berpendapat ilmu kejurulatihan yang ada pada adik saya lebih baik digunakan untuk membimbing jurulatih-jurulatih hoki di sekolah-sekolah sukan di Malaysia.


Dengan adanya jurulatih-jurulatih yang berilmu di tahap pembangunan saya yakin Malaysia dapat capai prestasi yang baik di peringkat dunia.


Di Malaysia kita ada ramai pemain-pemain muda yang cukup berbakat untuk di bentuk jadi pemain taraf dunia.

Ada satu peribahasa yang cukup bermakna yang penulis gemar gunakan:"Kalau nak lenturkan buluh,biarlah dari rebungnya."

Saya berharap Kementerian Belia dan Sukan, Majlis Sukan Negara, Persekutuan Hoki Malaysia dan Kementerian Pendidikan Malaysia dapat mempertimbangankan cadangan saya.

Terimakasih

                                       -----------------------------------
Untuk Coach Luar Biasa


Insan ini bukan sebarangan,

Dalam berjuta mungkin seorang,
Sudah terbukti merentas zaman,
Jasa tercurah bukan kepalang.

Insan ini tak kenal penat,

Seawal fajar sudah tercegat;
Sudah disaksikan padang keramat,
Tak pernah henti perah keringat.

Insan ini hatinya mulia,

Memimpin pasukan julang negara;
Banyak kali menjadi juara,
Yang tidak nampak jelaslah buta.

Insan ini hatinya cerah,

Sekecil perkara habis dibedah;
Supaya selesai semua masalah,
Seluruh pasukan dapat faedah.

Insan ini cintakan watan,

Tidak memilih untuk berkawan;
Sekecil2 jurulatih di lapangan,
Kami dibantu tak tagih ganjaran.

Di Gelang Patah pernah bertandang,

Bukan mencari pari semilang;
Tapi membantu di atas padang,
Sekolah kecil juara disandang.

Insan ini permata kita,

Usah dibiar berlalu duka;
Lupakah kita segala jasa,
Juara Asia dan ke-4 dunia?

Terima Kasih Tuan Dharma,

Jasa Tuan takkan dilupa;
Kami memandang penuh mulia,
'Kita langgar!" azimat sentiasa!

Tulisan;

Yang pernah jadi coach hoki kampungan

1 comment:

  1. Dua tiga Kucing Berlari,
    Mana kan sama si kucing belang,
    Dua tiga boleh ku cari,
    Mana kan sama Coach Dharma.

    ReplyDelete